Saturday 15 February 2014

Ta'aruf Musleh Siri I



Pengenalan.
Bismillah.
Seawal dengan nama Allah yang Menciptakan.

Mengorak langkah.
Mengenal Allah.
Manyatu ukhuwwah yang tiangnya deen Ilaah.

Maka tertubuhlah Persatuan Belia Musleh yang insha allah bukan sekadar menggerak penyaksian kebenaran. Bahkan. Matlamat kami untuk merubah cara fikir masyarakat ke arah membentuk keadaan negara yang Allah rakamkan di dalam al-Quran.

"Baldatun Toyyibatun Wa Rabbun Ghafur"

--Negara yang baik dan warganya mendapat keampunan Allah Azza Wajalla.


Halatuju Penubuhan
Hasil daripada perbincangan beberapa anak muda merentas beberapa negara rentetan ada di antara mereka yang sedang menyambung pengajian dalam bermacam bidang di Jordan, Madinah, Beijing dan Malaysia. Akhirnya, persatuan yang mendapat pengisytiharan dan pengesahan daripada Kementerian Belia dan Sukan ini berjaya ditubuhkan.

Bertujuan untuk merubah diri dan masyarakat kepada yang terbaik dan mendapat keredhaan Allah, Persatuan Belia Musleh menyemai tekad, menguat semangat menjadikan pesatuan ini sebagai medium dan platform untuk tujuan ini. Ditambah dengan keperluan-keperluan masyarakat yang sangat dahagakan platform ke arah membentuk kehidupan yang lebih baik dan mengenal Tuhan.

Berteraskan kepada konsep 10 Ciri Peribadi Muslim yang telah digariskan oleh Imam Hassan al-Banna.
Dari situ segala gerak kerja dan pelan akan dirangka, semuanya untuk memenuhi tuntutan kesempurnaan dan keseimbangan seorang individu muslim.

10 Ciri Peribadi Muslim
Kumpulan Sasaran
Mensasarkan masyarakat keseluruhannya tanpa mengira batas umur dan agama ke arah pembaikan masyarakat untuk mewujudkan masyarakat yang berakhlak dan berbudi. Namun demikian, Persatuan Belia Musleh meletakkan fokus kepada golongan belia. Hal ini bersangkutan dengan fenomena belia hari ini yang sangat tenat dengan lambakan budaya hedonisme dan sebagainya.

Harapan Penubuhan
Secara ringkasnya. Team perintis Persatuan Belia Musleh meletakkan harapan dengan menjadikan motto 'Islah Nafsuk Wad'u Ghoiruk' -- BAIKI DIRI DAN SERU ORANG LAIN sebagai harapan, garis panduan dalam melaksanakan kebajikan dan obor perjuangan ini. Jika Imam Hassan al-Banna dengan gerakannya hampir berjaya merubah dunia Islam dengan Ikhwanul Muslimin mereka. Apa yang kami team Persatuan Belia Musleh ini harapkan, tidaklah lain untuk menegakkan Islam dan nilai-nilainya di atas keruntuhan jahiliyah.

Moga Allah redha.

Sekian.
Exco Dakwah.
Persatuan Belia Musleh

16 Februari 2014

No comments:

Post a Comment